Eettisyys

 

Eettisyys

Tuemme vanhan käsityötaidon säilymistä

Mattocenter toimii perinteisten mattojen asiantuntijana ja kauppiaana jo viidettä vuosikymmentä. Olemme sitoutuneita toimimaan vastuullisesti ja tukemaan vanhan käsityötaidon säilymistä.

Perinteisten mattojen valmistaminen vaatii erityistä taitoa – ja paljon aikaa. Yhden tiheäsolmuisen maton solmiminen saattaa viedä vuosia. Uskomme kuitenkin, että käsityö tuo mattoihin uniikin lisäarvon, jota tasaista laatua tuottava kone ei pysty imitoimaan. Siksi pidämme tärkeänä, että perinteisten mattoalueiden käsityökulttuuria vaalitaan, ja erikoisosaaminen siirtyy jatkossakin sukupolvelta toiselle.

Käsinsolmituissa matoissa saattaa olla pieniä variaatioita ja virheitä juuri siksi, että ne on tehty käsin. Samaan tapaan kuin taide-esineissä, yksilöllisyys lisää maton arvoa, mielenkiintoa ja luonnetta. Maton epäsymmetrinen muoto antaa sille sympaattisen olemuksen, mutta ennen kaikkea se kertoo valmistusolosuhteista. Esimerkiksi paimentolaismatot valmistuvat usein hyvin yksinkertaisissa oloissa vaakatasoon asetettavien kangaspuita apuna käyttäen, jolloin maton ja kuvioinnin muotoa on vaikea hallita tarkasti.

Kaikki Mattocenterin matot ovat käsinpoimittuja, ja vuosikymmenten työ maailman parhaimpien mattovalmistajien kanssa takaa valikoimamme korkean laadun.

Luonnonmateriaalit kestävät aikaa ja kulutusta

Valikoimamme matot on valmistettu luonnonmateriaaleista, pääosin villasta, joka on vähäisen prosessoinnin ja ylivertaisten luontaisten ominaisuuksiensa ansiosta eräs kestävimmistä ja ekologisimmista saatavilla olevista materiaaleista. Villa hylkii likaa ja puhdistaa itse itseään. Villatekstiilien raikastamiseen riittää usein pudisteleminen ja tuulettaminen. 

Mattocenterin mattoja ja sisustustuotteiden materiaaleina käytetään myös muita luonnonkuituja, kuten silkkiä, puuvillaa ja hamppua – ja yksittäisissä tapauksissa luonnonkuitujen muunnoksia kuten viskoosia.

Tietoisuuden lisääntyminen lisää vastuullisuutta

Mattoalan tuotanto-olosuhteet ovat parantuneet viimeisten parin vuosikymmenen aikana huimasti. Lapsityövoima kuului aiemmin yleisesti käsinsolmittujen mattojen kulttuuriin, mutta kuluttajien tietoisuuden lisääntyminen on johtanut markkinoiden painostukseen – ja mattovalmistajien on ollut pakko muuttaa toimintaansa. 

Ilmapiirin ja kulttuurin muuttumisen lisäksi tuotantopaikkojen valvonta on lisääntynyt. Vaikka koko maailmaa kattavaa valvonta- ja sertifiointijärjestelmää ei ole vielä olemassa, kasvava osa matoistamme on saanut jonkinlaisen reilun kaupan luokituksen, esimerkiksi Step Fair Trade Carpets tai Care & Fair -merkinnän

Sen lisäksi, että tahdomme tarjota asiakkaillemme uniikin kokoelman käsintehtyjä mattoja ja muita tekstiilejä, pyrimme kaikella toiminnallamme tukemaan hienon käsityöperinteen säilymistä ja niin matontekijöiden kuin heidän perheidensä hyvinvointia. Tuotanto-olosuhteiden valvonnan lisäksi tämä tarkoittaa sitä, että työstä maksetaan tekijöilleen reilu korvaus.


Shop in Shop

Huom! Poikkeustilanteen vuoksi saatamme poiketa normaaleista aukioloajoista, joten varmistathan ennen saapumista, että olemme paikalla soittamalla: 09 693 1770

Avoinna:
Ti-Pe klo 12-17
La klo 10-15
Su suljettu

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme, saat tietää tarjouksistamme ensimmäisenä ja pääset näkemään verkkokauppaan lisätyt matot ennen muita asiakkaitamme.

Tilaamalla uutis­kirjeen annat meille luvan käyttää tietojasi suora­markkinointiin. Voit perua luvan koska tahansa. Käsittelemme tietojasi tieto­suoja­selosteemme mukaisesti.

Maksu- ja toimitustavat

Ostoskorisi on tyhjä

Suodata

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 10.4.2018 alkaen.

Verkkokauppa

Espan Matto Oy
Fredrikinkatu 34
00100 Helsinki

+358 9 693 1770​
asiakaspalvelu@mattocenter.fi
www.mattocenter.fi
0195637-0

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Saide yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Espan Matto Oy
Fredrikinkatu 34
00100 Helsinki

+358 9 693 1770​
asiakaspalvelu@mattocenter.fi
www.mattocenter.fi
0195637-0

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit